Lecturer: 27
HOW TO USE
UV MAPPING CHANNELS IN 3D MAX ?
UV
Mapping channels can help map separate textures to a single object in such a
way that allows different UV tiling configurations. This is useful in
cases where blending masks are used, different resolution textures are used, or
when repeating patterns need to be broken up for a more natural look. In this
tutorial, you’ll see how to quickly leverage UV Mapping to add a grungy water
splashing effect to the bottom of a wall object with concrete mapping without
any texture editing.
Step 1: Add UVW Map Modifier to
Model for Map
The
first step is to actually have an object that you can apply both textures and
UV Mapping to. In this example, I’ve chosen a simple box object with a very basic V-Ray material applied to it that has a seamless
concrete texture. To get things started, I’ve applied a UVW Map modifier to the
box object, selected “Box” type mapping (type 4 for you Max Scripters out
there) and scaled the default UVW Map Gizmo to produce the desired look. As
shown in the image above, the UVW Map
Step 2: Add Additional UVW Map
Modifier for Map
The second step, after you have a basic mix of the concrete wall texture and a color to be used for the water splashing (green in this case), is to add another UVW Map modifier. Set the Map Channel parameter of the texture mask and the Map Channel parameter of the 2nd UVW Map modifier to the same value (has to be different than initial UVW Map modifier map channel of 1.) With this configuration, you can now transform the UVW Map Gizmo of the second UVW Map modifier to adjust only the mapping that controls the texture mask used for the water splashing effect. In other words, you can scale down the splash texture’s height via simple UVW Gizmo scaling without affecting the UVW Mapping scale of the concrete texture.
3 рдбी рд╕्рдЯूрдбिрдпो рдоैрдХ्рд╕ рдоें рдпूрд╡ी рдоैрдкिंрдЧ рдЪैрдирд▓ рдХा рдЙрдкрдпोрдЧ рдХैрд╕े рдХрд░ें?
рдЪрд░рдг 1: рдоाрдирдЪिрдд्рд░ рдХे рд▓िрдП рдоॉрдбрд▓ рдоें UVW рдоाрдирдЪिрдд्рд░ рд╕ंрд╢ोрдзрдХ рдЬोрдб़ें
рдкрд╣рд▓ा рдХрджрдо рд╡ाрд╕्рддрд╡ рдоें рдПрдХ рд╡рд╕्рддु рд╣ै рдЬिрд╕े рдЖрдк рдмрдиाрд╡рдЯ рдФрд░ рдпूрд╡ी рдоैрдкिंрдЧ рджोрдиों рдкрд░ рд▓ाрдЧू рдХрд░ рд╕рдХрддे рд╣ैं। рдЗрд╕ рдЙрджाрд╣рд░рдг рдоें, рдоैंрдиे рдПрдХ рд╕ाрдзाрд░рдг рдмॉрдХ्рд╕ рдСрдм्рдЬेрдХ्рдЯ рдЪुрдиा рд╣ै рдЬिрд╕рдоें рдПрдХ рдмрд╣ुрдд рд╣ी рдоूрд▓ V-Ray рд╕ाрдордЧ्рд░ी рд╣ै рдЬिрд╕े рдЙрд╕ рдкрд░ рд▓ाрдЧू рдХिрдпा рдЧрдпा рд╣ै рдЬिрд╕рдоें рдПрдХ рд╕рд╣рдЬ рдаोрд╕ рдмрдиाрд╡рдЯ рд╣ै। рдЪीрдЬों рдХो рд╢ुрд░ू рдХрд░рдиे рдХे рд▓िрдП, рдоैंрдиे рдмॉрдХ्рд╕ рдСрдм्рдЬेрдХ्рдЯ рдХे рд▓िрдП рдПрдХ рдпूрд╡ीрдбрдм्рд▓्рдпू рдоैрдк рд╕ंрд╢ोрдзрдХ рд▓ाрдЧू рдХिрдпा рд╣ै, "рдмॉрдХ्рд╕" рдЯाрдЗрдк рдоैрдкिंрдЧ (рдЖрдк рдХे рд▓िрдП рдЕрдзिрдХрддрдо 4 рдк्рд░рдХाрд░ рд╡рд╣ाँ рд╕े рдмाрд╣рд░) рдХा рдЪрдпрди рдХिрдпा рд╣ै рдФрд░ рд╡ांрдЫिрдд рд▓ुрдХ рдХा рдЙрдд्рдкाрджрди рдХрд░рдиे рдХे рд▓िрдП рдбिрдл़ॉрд▓्рдЯ рдпूрд╡ीрдбрдм्рд▓्рдпू рдоैрдк рдЧिрдЬ़ोрдо рдХो рд╕्рдХेрд▓ рдХिрдпा рд╣ै। рдЬैрд╕ा рдХि рдКрдкрд░ рдХी рдЫрд╡ि рдоें рджिрдЦाрдпा рдЧрдпा рд╣ै, рдпूрд╡ीрдбрдм्рд▓्рдпू рдоैрдк
рдЪрд░рдг 2: рдоाрдирдЪिрдд्рд░ рдХे рд▓िрдП рдЕрддिрд░िрдХ्рдд UVW рдоाрдирдЪिрдд्рд░ рд╕ंрд╢ोрдзрдХ рдЬोрдб़ें
рджूрд╕рд░ा рдЪрд░рдг, рдЖрдкрдХे рдкाрд╕ рдХंрдХ्рд░ीрдЯ рдХी рджीрд╡ाрд░ рдХी рдмрдиाрд╡рдЯ рдХा рдПрдХ рдоूрд▓ рдоिрд╢्рд░рдг рдФрд░ рдкाрдиी рдХे рдЫींрдЯे (рдЗрд╕ рдоाрдорд▓े рдоें рд╣рд░ा) рдХे рд▓िрдП рдЗрд╕्рддेрдоाрд▓ рдХिрдпा рдЬाрдиे рд╡ाрд▓ा рдПрдХ рд░ंрдЧ рд╣ै, рдПрдХ рдФрд░ рдпूрд╡ीрдбрдм्рд▓्рдпू рдоैрдк рд╕ंрд╢ोрдзрдХ рдЬोрдб़рдиा рд╣ै। рдмрдиाрд╡рдЯ рдоाрд╕्рдХ рдХा рдоैрдк рдЪैрдирд▓ рдкैрд░ाрдоीрдЯрд░ рд╕ेрдЯ рдХрд░ें рдФрд░ рдЙрд╕ी рдоूрд▓्рдп рдХे рд▓िрдП рджूрд╕рд░ा рдпूрд╡ीрдбрдм्рд▓्рдпू рдоैрдк рд╕ंрд╢ोрдзрдХ рдХा рдоैрдк рдЪैрдирд▓ рдкैрд░ाрдоीрдЯрд░ (рдк्рд░ाрд░ंрднिрдХ рдпूрд╡ीрдбрдм्рд▓्рдпू рдоैрдк рд╕ंрд╢ोрдзрдХ рдоैрдк рдЪैрдирд▓ рдХे 1. рд╕े рднिрди्рди рд╣ोрдиा рдЪाрд╣िрдП) рдЗрд╕ рдХॉрди्рдл़िрдЧрд░ेрд╢рди рдХे рд╕ाрде, рдЖрдк рдЕрдм рдпूрд╡ीрдбрдм्рд▓्рдпू рдХो рдмрджрд▓ рд╕рдХрддे рд╣ैं рдкाрдиी рдХे рдмिрдЦрд░рдиे рдХे рдк्рд░рднाрд╡ рдХे рд▓िрдП рдЙрдкрдпोрдЧ рдХिрдП рдЬाрдиे рд╡ाрд▓े рдмрдиाрд╡рдЯ рдХे рдоुрдЦौрдЯे рдХो рдиिрдпंрдд्рд░िрдд рдХрд░рдиे рд╡ाрд▓े рдХेрд╡рд▓ рдоैрдкिंрдЧ рдХो рд╕рдоाрдпोрдЬिрдд рдХрд░рдиे рдХे рд▓िрдП рджूрд╕рд░े рдпूрд╡ीрдбрдм्рд▓्рдпू рдоैрдк рд╕ंрд╢ोрдзрдХ рдХे рдоैрдк рдЧिрдЬ़्рдоो। рджूрд╕рд░े рд╢рдм्рджों рдоें, рдЖрдк рдХंрдХ्рд░ीрдЯ рдХी рдмрдиाрд╡рдЯ рдХे рдпूрд╡ीрдбрдм्рд▓्рдпू рдоैрдкिंрдЧ рд╕्рдХेрд▓ рдХो рдк्рд░рднाрд╡िрдд рдХिрдП рдмिрдиा рд╕ाрдзाрд░рдг рдпूрд╡ीрдбрдм्рд▓्рдпू рдЬीрдЬ़ोрдо рд╕्рдХेрд▓िंрдЧ рдХे рдоाрдз्рдпрдо рд╕े рдЫрдк рдмрдиाрд╡рдЯ рдХी рдКंрдЪाрдИ рдХो рдХрдо рдХрд░ рд╕рдХрддे рд╣ैं।
Thank you Friends your next lecture see you soon.
No comments:
Post a Comment